کلینتون: رهبران عرب تغییرات دموکراتیک در کشور ایجاد کنند

کلینتون: رهبران عرب تغییرات دموکراتیک در کشور ایجاد کنند   
وزیر امور خارجه آمریکا که در ابتدای شروع قیام مردمی مصر نظام این کشور را پایدار ارزیابی کرد اکنون با افزایش تقاضاهای مردمی برای سرنگونی مبارک از سران خاورمیانه خواست از تغییرات دموکراتیک استقبال کنند.

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "هیلاری کلینتون " دیروز شنبه از رهبران خاورمیانه خواست تا از تغییرات دموکراتیک استقبال کنند.

وی که به نظر می‌رسد از به خطر افتادن جایگاه متحدان آمریکا در منطقه نگران است گفت تغییر یک "ضرورت راهبردی " است که کشورهای عربی را قدرتمند و مردم آنها را موفق‌تر می‌کند و کمتر در معرض ایدئولوژی‌های افراطگرایانه قرار می‌دهد.

وی که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد و قصد دارد ناآرامی‌های منطقه را با نام اصلاحات و تغییر به سود آمریکا مصادره کند از کشورهای اروپایی خواست تا برای پیشبرد اصلاحات سیاسی و اقتصادی گسترده در خاورمیانه به آمریکا بپیوندند.

کلینتون همچنین پذیرفت که انتقال قدرت‌های دموکراتیک با ناآرامی همراه باشد اما گفت رهبرانی که مردم خود را از آزادی و فرصت محروم کنند، از بی ثباتی استقبال می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: نبود اصلاحات سیاسی که با جمعیت در حال رشد جوانان و فناوری‌های جدید اینترنتی توام می‌شود، رویه قدیمی را در منطقه‌ای که برای امنیت آمریکا اهمیت دارد، تهدید می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده ادامه داد: منطقه خاورمیانه توسط طوفان واقعی گرایش‌های قدرتمند در حال آسیب دیدن است. این چیزی است که باعث شد تظاهرات کنندگان به خیابان‌های تونس و مصر و دیگر شهرهای خاورمیانه بیایند. شرایط کنونی واقعا قابل تحمل نیست.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت تظاهرات در خارمیانه یادآور خاطرات دوران پایان کمونیسم در اروپای شرقی است و تاکید کرد که در مصر تغییراتی به وجود خواهد آمد.

"دیوید کامرون " نخست وزیر انگلیس نیز که کشورش از دوستان مهم مصر و ازحامیان رژیم مبارک بوده است در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره تحولات مصر گفت: من تصور نمی‌کنم ما در غرب باید کسانی باشیم که بگوییم این رهبر یا آن رهبر باید اکنون برود و برکنار شود.

وی همچنین گفت: برای کسانی که می‌گویند چیزی که ما نیاز داریم اکنون حفظ رژیم مبارک به منظور ثبات مصر هستیم، [باید گفت] در حال حاضر هیچ ثباتی در مصر وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، هیچکدام از رهبران غربی که تا کنون در کنفرانس مونیخ سخنرانی کرده‌اند به این نکته اشاره‌ نکرده‌اند که چه اتفاقی باید برای مبارک که تقاضای کلیدی تظاهرات‌های مصر برکناری فوری وی است، بیفتد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد